En l’acte públic de presentació de les activitats del Pla, el Conseller de Política Lingüística de la Generalitat F. X. Vila destacada que l’EAP Sardenya és “referent i exemple” en la normalització lingüística dins l’àmbit sanitari.
Amb una sala d’actes plena a vessar, el Conseller de Política Lingüística de la Generalitat, F. Xavier Vila tancava el 18 de setembre de 2024 l’acte públic de presentació del Pla Lingüístic de l’EAP Sardenya amb una intervenció en la que manifestava la seva “gran satisfacció” del contingut del Pla i els seus avenços i situava el entre de salut com a “pioner, referent i exemple” en l’àmbit de l’atenció primària.
Pocs minuts abans, el director de l’EAP, Dr. Jaume Sellarès destacava la vocació fundacional de “servei de caràcter públic” i el “compromís actiu” dels professionals del Centre, als quals va agrair la seva participació activa en el pla lingüístic. Sellarès va evocar la ja dilatada tradició de vinculació del centre de salut amb el seu barri de referència, el baix Guinardó i amb el país. Va explicar que el Pla és una continuació del compromís social de l’EAP Sardenya amb la societat a la que serveix, i destacà la importància de que els pacients, en especial els més vulnerables, puguin expressar-se i ser atesos en la seva llengua pròpia.
Com a testimoni de compromís amb la normalització lingüística, la Dra. Marisa Galán, una de les fundadores de l’EAP Sardenya, va explicar com des de la seva arribada del seu Madrid natal s’havia volgut adaptar a la realitat de Catalunya aprenent-ne la llengua per així “donar un servei de qualitat als pacients”.
Els objectius i línies d’actuació principals el Pla van ser presentades pel director del projecte, Jordi Tolrà, que enumerà les activitats previstes, destacant que totes s’han elaborat a partir de les necessitats reals expressades pels professionals del centre a partir d’una enquesta prèvia, i que s’han organitzat adaptant-se als horaris i amb flexibilitat per poder arribar a tothom.
El Pla contempla, entre altres accions, una oferta formativa per millorar les capacitats dels professionals del centre, que serà impartit per professionals del Centre de Normalització Lingüística (CNL) Horta-Guinardó. La seva directora, Maria Gassiot, va explicar la importància que s’ha donat a les sessions d’entrenament lingüístic”, que es faran en un format dinàmic i participatiu. L’oferta formativa, que s’estendrà fins a finals de 2024, continuarà el 2025 amb una experiència de Voluntariat lingüístic per als professionals de l‘EAP que ho necessitin.
A l’acte hi va participar també la Directora de Serveis i responsable de l’àrea de promoció del català del Departament de Salut, Marta Álvarez, que va mostrar la seva satisfacció pel fet que l’EAP Sardenya hagi estat “pioner” i es situï al capdavant amb el compliment de la norma i legislació en matèria lingüística, que el departament promou per mitjà del Pla per Garantir el Coneixement i l’Ús del Català en el Sistema Públic de Salut 2024-2026.
Visita institucional a l’EAP Sardenya
Prèviament a l’acte, el Conseller Vila i les autoritats van poder visitar l’EAP Sardenya en una visita guiada pel Dr. Sellarès, en la qual va participar també el Dr. Jaume Estany, gerent de l’Àmbit Barcelona Ciutat del Consorci Sanitari de Barcelona. Durant la visita, van conèixer de primera mà les activitats de l’equipo de la Unitat de Recerca que dirigeix el Dr. Carlos Brotons, i les de la Unitat Docent, per mitjà del Dr. Albert Casasa.
Accions del Pla Lingüístic
El Pla Lingüístic de l’EAP Sardenya, que s’aplica durant l’any 2024 té per objectiu facilitar un millor coneixement i ús de la llengua catalana en el funcionament del Centre de Salut, tant pel que fa a les tasques administratives i de gestió com respecte a l’ús habitual del català a les consultes i gestions dels usuaris i pacients.
Un dels objectius centrals del projecte és fer senzill i fàcil l’aprenentatge i l’ús quotidià del català al Centre per part de les persones treballadores de l‘EAP Sardenya.
Entre les activitats previstes en destaca l’organització de cursos de formació i talers de conversa en un format modern i innovador per a tots els perfils professionals del Centre (metges, infermeres, pediatres, personal d’administració i serveis…). El Centre també normalitzarà la seva documentació tècnica i administrativa i els diferents protocols de treball. La comunicació interna i externa serà revisada i adaptada, allà on sigui necessari, i en especial els mecanismes d’atenció al públic
L’objectiu del Pla és facilitar que totes les persones usuàries i professionals del centre puguin expressar-se en català i ser ateses i enteses en aquesta llengua.